Turvallisuus tieliikenteessä
Maanteillä turvallisuus on parantunut viimeisessä kymmenessä vuodessa, mutta kehitettävää riittää edelleen. Tieliikenteessä on tavoitteena puolittaa kuolemien ja vakavien loukkaantumisen määrä vuosina 2020–2030. EU:n pitkän aikavälin tavoitteena ns. Vision Zero, eli tiekuolemien vähentäminen lähes nollaan vuoteen 2050 mennessä.
Liikenne ja onnettomuudet keskittyvät päätieverkolle, jossa yleisin kuolemaan johtava onnettomuustyyppi on kohtaamisonnettomuus. Toinen yleinen kuolemaan johtava onnettomuustyyppi on suistuminen, joita tapahtuu erityisesti alemmalla tieverkolla.
Tieliikenneonnettomuuksien tilastokatsaukseen (pdf) on koottu tietoa turvallisuuden kehityksestä.
Liikenneturvallisuustyö ja sen ohjaus
Liikenne- ja viestintäministeriön nollavisioon tähtäävä Liikenneturvallisuusstrategia 2022–2026 annettiin valtioneuvoston periaatepäätöksenä keväällä 2022. Strategia laadittiin laajassa poikkihallinnollisessa yhteistyössä, ja se sisältää seitsemän strategista linjausta ja yli sata eri tahojen vastuulla olevaa toimenpidettä. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ohjaa hallinnonalaa ja myös Väyläviraston toimintaa liikenneturvallisuuden parantamiseksi.
Väylävirasto vaikuttaa yhdessä alueellisten ELY-keskusten kanssa tieturvallisuuteen väylien kunnossapidolla ja parantamisella. Lisäksi turvallisuuden eteen tehdään paljon yhteistyötä niin valtakunnallisesti kuin alueellisesti. Jatkuva turvallisuustyö muiden viranomaisten ja toimijoiden kanssa koskee muun muassa liikennejärjestelmäsuunnittelua, maankäytön suunnittelua, liikkumisen ohjausta, liikenteen valvontaa ja liikennetiedotusta.
Kansainvälinen ohjaus liikenneturvallisuuden parantamisessa on lisääntynyt. EU ohjaa pääteiden turvallisuudenhallintamenettelyjä tieturvallisuus- ja tunnelidirektiiveillä, joiden vaatimukset on viety osaksi kansallista lainsäädäntöä. Näissä asioissa Liikenne- ja viestintävirasto Traficomilla on valvova viranomaisrooli.